donderdag 6 mei 2021

Beginnen met Lyumjev

Vandaag is de dag, de dag dat ik beginnen mag!


Lyumjev, een ultrasnelwerkende insuline die de diy closed loop nog beter zou laten werken. Het is al langer op de markt, maar sinds deze maand ook in Nederland! 

Natuurlijk zat ik al langere tijd mijn geweldig medische team te stalken over de komst van deze insuline. En gelukkig kreeg ik heel snel een recept! 

Gisteren was ik bij de apotheek om de lyumjev op te halen, het zou namelijk klaar liggen. Vrolijk toverde de gezellige apotheekmedewerkster een doosje Humalog uit de zak die klaar stond voor mij. Een beetje teleurgesteld stond ik daar. 

Humalog en Lyumjev zijn beide lispro insulines. En dat stond op het recept. Gelukkig zorgde deze medewerkster ervoor dat de Lyumjev de volgende ochtend alsnog voor mij klaargezet werd.

De volgende ochtend sprong ik voor het ontbijt vrolijk op de fiets naar de apotheek. En het stond gelukkig al klaar! Ik moet eerlijk toegeven, een beetje spannend is het wel. En ook al zo lang naar uitgekeken! Meteen heb ik de boel gevuld en aangesloten. 



AndroidAPS

Het systeem dat ik gebruik, AndroidAPS, is een Open Source systeem dat werkt middels een algoritme. Bij iedere nieuwe bloedwaarde die door komt, berekent dit algoritme opnieuw hoeveel insuline ik nodig heb. Deze hoeveelheid dient het systeem vervolgens automatisch toe.
Dit systeem zit zo goed in elkaar, dat ik zonder maaltijdbolus en ook zonder aan te geven of en wanneer ik ga eten, behoorlijke resultaten kan halen. (unannounced meals - detection of significant increase in glucose levels due to meals, adrenaline or other influences and attempt to adjust this with SMB). 


Hoe sneller de insuline werkt, hoe minder mijn bloedsuiker stijgt - in theorie, tenminste. 

Eerder gebruikte ik Fiasp. Fiasp werkte voor mij best goed zolang mijn bloedsuiker onder de 8 bleef.  Eenmaal daarboven leek het net water. Het deed helemaal niks. Ik bleef dan insuline geven totdat ik wel weer binnen mijn streefwaarden terechtkwam. Dit leidde altijd tot een hypoglykemie, want bij lagere bloedsuikers kreeg de Fiasp zijn kracht weer terug. 

Dit probleem kon ik redelijk opvangen door Fiasp te mixen met Novorapid. En hoewel dit prima werkte, kan het natuurlijk altijd beter!


Wens en verwachting.

Mijn wens dat Lyumjev het wondermiddel is kan natuurlijk ook uitlopen op een grote teleurstelling. Andere gebruikers ervaren te veel hypo's en te veel pijn bij injecties. Zelf heb ik er vertrouwen in dat AndroidAPS zonder invoeren van koolhydraten (uam) dit wel goed op kan pakken. 

Voor het vergelijk pak ik de cijfers van de laatste 7 dagen, en de laatste 30 dagen. 


Zoals je ziet, was de laatste week niet slecht. En komende week zal ik op dezelfde manier door proberen te leven. Voor de mensen die mij kennen, dit is inderdaad niet de meest gezonde manier. Sporten en genieten is mijn motto! 


Eerste maaltijd.

Het late ontbijt (10.30 uur) heb ik zoals gewoonlijk niet aangemeld. Wel heb ik de eating soon modus aangezet zoals ik altijd doe. Dit zorgt ervoor dat AndroidAPS de UAM eerder detecteert. Normaal gesproken kom ik met het ontbijt ongeveer tot een bloedglucose van 9. 



Zoals je ziet, ik ben nog niet geland op target van 5.5. Maar dat komt vanzelf. Tot zover houd ik de moed erin!





Meer informatie over AndroidAPS kan je hier vinden:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is leuk als je wat achter laat. Wees ook vrij om kritiek te leveren, ik sta altijd open voor andere ideeën en visie.

Mijn verhaal. DIY closed loop

17 Oktober, Nij Smellinghe. Interactief verhaal richting diabetes team. spiekbriefje: 1. Closed Loop tegenover traditionele behandeling is i...