donderdag 13 mei 2021

De eerste 7 dagen Lyumjev

Hoe gaat het na een week Lyumjev?

Eerst het belangrijkste. Er zijn enorm veel signalen dat Lyumjev pijn doet bij injectie. Dit heb ik gelukkig zelf nog niet ervaren in de drie verschillende canules van afgelopen week. 
Mijn vermoeden is dat de pijn komt bij grotere bolushoeveelheden. Doordat ik een geautomatiseerd systeem heb zonder invoer van koolhydraten en maaltijdbolussen is mijn grootste bolus zelden boven de twee eenheden.

De eerste week heb ik eigenlijk weinig aanpassingen gedaan. Alleen de DIA (duration of insulin action) is verkort van 7 naar 5 uur. In eerste instantie was ik van plan hem later op te hogen naar 6. Met grote stappen in de veranderingen zie je beter wat het effect is.
Voor nu staat hij nog steeds op 5 uur dus. Verder is nog niets aangepast aan mijn instellingen. Ik gebruikte eerder Fiasp/Novo mix. 


Welke verschillen merk ik?

Het werkt gewoon sneller, en dat is even wennen. In mijn geval lijkt het een deel variatie uit de bloedsuikers te halen. Zo steeg ik met de fiasp/novo mix door mijn ontbijt. Soms tot over de 9, waar ik nu niet hoger dan 8 kom. Hierdoor heb ik dus ook minder insuline nodig na een gelijke maaltijd.


Lyumjev: de oplossing van maaltijdpieken? 

Nee, die piek zul je houden. Tenminste, als je normaal eet. De enige oplossing tegen een maaltijdpiek is in mijn ogen door niet te eten. De piek is bij normaal eten iets minder hoog maar hij blijft aanwezig. 


De week voor Lyumjev:  
                                                         


De week na Lyumjev: 







Finetunen. 

De reden waarom ik alleen nog maar aan de DIA heb gesleuteld, is simpel om het feit dat ons hele gezin vakantie heeft. Dus er is meer lekker eten en drank, en meer tijd om te sporten. Het is dus geen normale week en dat zie je ook in de statistieken. Tot zover was ik dus redelijk tevreden, maar kleine aanpassingen gaan zeker volgen. 

Over drie weken meer over mijn ervaringen in de overstap naar Lyumjev. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is leuk als je wat achter laat. Wees ook vrij om kritiek te leveren, ik sta altijd open voor andere ideeën en visie.

Mijn verhaal. DIY closed loop

17 Oktober, Nij Smellinghe. Interactief verhaal richting diabetes team. spiekbriefje: 1. Closed Loop tegenover traditionele behandeling is i...